Troškovi kampanje nešto niži u odnosu na 2014.

Objavljeno: 18. 05. 2016.

Piše: Tanja Lajšić

Troškovi izborne kampanje i dalje su veoma visoki, ali su bili nešto niži u odnosu na one iz 2014. i naročito 2012. godine, pokazao je monitoring organizacije finansiranja ovogodišnjih izbora, koji je danas predstavila “Transparentnost Srbija” (TS).

Prema objašnjenju programskog direktora TS Nemanje Nenadića, razlozi za nešto jeftiniju kampanju su to što je bila kraća, što su smanjene budžetske dotacije za 30 odsto, ali i što brojne opozicione stranke nisu imale na raspolaganju budžetske resurse za vođenje skupih kampanja.

Screen Shot 2016-05-18 at 2.29.01 PM

“Jedina stranka koja je raspolagala značajnim viškovima sredstava i bila najatraktivnija za finansijere na osnovu prognoza ko će činiti buduću vlast, SNS, nije imala naročitog razloga da vodi skupu kampanju usled prisustva svojih funkcionera u medijima u raznim, navodno, redovnih aktivnostima”, istakao je Nenadić.

On je naveo da je procena da je na TV oglašavanje potrošeno oko sedam miliona evra, dok je u te svrhe 2014. otišlo oko devet miliona evra.

“TV oglašavanje je u svim dosadašnjim kampanjama činilo polovinu troškova. Kod bilborda su troškovi prepolovljeni, sada su oko pola miliona evra u Beogradu. Povećana je vrednost oglašavanja putem interneta, kao i broj kontakata preko društvenih mreža, kao i uživo sa biračima”, rekao je Nenadić.

Kako je istakao, ove godine je bilo manje velikih javnih skupova koji su nekada odlikovali kampanje. Monitoring je, takođe, pokazao da je nastavljen rast jaza u troškovima izborne kampanje među pojedinim listama – dok je u ranijim izbornim procesima u izbornim troškovima značajno učestvovalo pet do sedam lista, već u 2014. godini se SNS približila polovini ukupnih rashoda, sa 4,3 miliona evra ili 45 odsto procenjenih troškova TV oglašvanja.

“Sada SNS sa sličnim procenjenim troškovima nosi čak 61 odsto ukupnog kolača, samo još jedna lista je imala preko milion evra tih rashoda i samo jedna lista blizu pola miliona”, naveo je Nenadić dodajući da je primećen značajan pad u TV oglašavanju koalicije LDP-SDS-LSV, DS i kod koalicije Dveri-DSS.

Kada je reč o štampanim medijima, Nenadić navodi da je oglašavanje u njima bilo znatno jeftinije:

“Ali nije reč o zanemarivim troškovima jer je u to uloženo više od milion evra”.

Zlatko Minić iz te organizacije predstavio je izveštaj o funkcionerskoj kampanji, u kome je konstatovano da je postojao veliki broj promotivnih aktivnosti državnih funkcionera koje su osmišljene kako bi se dobio prostor u medijima.

“Kada se uporedi broj promotivnih aktivnosti godinu dana pre izbora i za vreme kampanje dobijamo da je taj broj povećan tri puta”, rekao je Minić.

Najviše promotivnih aktivnosti tokom kampanje, prema njegovim rečima, imali su gradski funkcioneri Siniša Mali i Goran Vesić, a zatim slede ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Aleksandar Vulin, kao i premijer Aleksandar Vučić.

Leave a Reply