Proceduru izbora i odobravanja udžbenika učiniti otpornom na korupciju

Objavljeno: 01. 09. 2017.

Načinom izbora udžbenika za osnovne i srednje škole u Srbiji niko u obrazovnom lancu Srbije nije zadovoljan, a složena procedura u tom procesu koju predviđa važeći zakon, nosi veći rizik od korupcije, ocenjeno je juče na predstavljanju Analize rizika za nastanak korupcije u procesu odobrenja i izdavanja udžbenika u Srbiji.

Jedan od autora analize Aleksandar Pavlović iz Instituta za filozofiju i društvenu teoriju rekao je da je važeći Zakon o udžbenicima usvojen 2015. godine s ciljem da se smanje rizici za nastanak korupcije u oblasti odabira i izdavanja udžbenika, ali da uprkos svim merama postoji veliko nezadovoljstvo svih aktrera od roditelja, škola, ministarstva, do izdavača.

Kako je ocenio, korupcija je uglavnom na nivou škola, odnosno privatni izdavači “sitnim poklonima” korumpiraju profesore i direktore škola, i istakao da je veliki broj autora udžbenika i roditelja podnelo Agenciji za borbu protiv korupcije predstavke kojima se ukazuje na nezakonitosti.

“Postoji privatni izdavački lobi koji utiče na ministarstvo i preko ministarstva ostvaruje interes za plasiranje svojih udžbenika”, naveo je on.

Prema njegovim rečima, procedura izbora i odobravanja udžbenika podrazumeva najmanje 14 koraka i sa svakim novim zakonom se usložnjava a zapravo bi trebalo da spreči korupciju.

Irena Fiket iz istog Instituta rekla je da se zbog složenosti procedure javlja velki broj interesa koji mogu da generišu korupciju.

“Moraju se predvideti mehanizmi koji će proceduru učiniti otpornom na korupciju. Ministarstvo i sam ministar imaju velika ovlašćenja i to je veoma problematično sa gledišta moguće korupcije. Ostavlja se prostor da sve direktno zavisi od ministra, i a tela koja formira ministar ne mogu da se definisu kao potpuno nezavisna”, rekla je ona.

Prema njenim rečima, veliki problem u zakonu je sa sukobom interesa koji nije regulisan, a uloga i učešće roditelja svedeni su na minimum kroz Savet roditelja koji se obaveštava samo o tome koja su tri udžbenika na listi škole, bez adekvatnog obrazloženja.

Nekadašnji pomoćnik ministra prosvete Milovan Šuvakov rekao je da su u vreme pisanja važećeg zakona dva izdavača koja nije želeo da imenuje, sklopila tajne nelegalne ugovore sa školoma.

“Kada je ministarstvo poslalo dopise direktorima škola da raskinu tih 800 ugovora, izdavači su tužili privatno ministra i državnu sekretarku”, naveo je Šuvakov dodajući da to govori da je reč o izdavačima koji imaju “dovoljno nula (profit) u svojim razlozima”.

On je naveo da je u jednoj kopirnici istaknuto da je zabranjeno kopiranje udžbenika tog izdavača koji ima “centralu u jednoj evrospkoj zemlji i koristi diplomatske izvore za uticaj”.

Kako je naveo, komercijalni razlozi su iznad svega i profit je dominantan.

“Neopravdano je da namet roditeljima bude sve veći a da ishodi učenja budu isti ili lošiji”, istakao je Šuvakov.

Predsednik Skupštine Udruženja izdavača udžbenika Siniša Ješić rekao je da Zakon iz 2015. godine nosi visok nivo rigidnosti, a proceduralnost nije striktno definisana.

“Procedure moraju biti jednostavne, kratke i striktne”, rekao je Ješić koji je govoreći o profitu naveo da je proizvodnja udžbenika skupa igra a da jedan prosečan udžbenik košta oko 30.000 evra.

CIK je već pisao o problemu izbora i nabavke udžbenika, kao i o mogućim izvorima korupcije u tom procesu:

Do tržišta vrednog 100 miliona podmićivanjem prosvetnih radnika

Leave a Reply